RUMAH RESEPI 30 HARI TIPS DIARI MAMA

18/04/2012

. OH ! AKU DAH DEWASA !!



dulu mase kecik-kecik selalu berangan bile la nak besar ni. nak buat tu la, nak buat ni la. macam-macam lagi la. tapi bile dah besar, merungut nak jadi kecik pulak. haha

seperti yang korang sedia maklum, yana ni anak sulong. dan ade 2 org adik je. sorang pompuan sorang laki. tu pon dah cukup meriah. sejak dari kecik sampai besar, memang mak ngan abah banyak tentukan ape yang baik untuk yana. jangan korang fikir mak ngan abah yana kongkong yana lak. tak. diorang tak kongkong. ape-ape keputusan still bincang ngan yana. tapi tu la. yana rasa cam budak kecik. haha

dan yana langsung tak sedar yang umur yana dah masuk 23 tahun. dah dewasa. sehinggalah satu hari tu. mase cuti midsem hari tu. mak panggil yana. mak cakap, ambikla buku ASB ni. gunalah kalau yana nak guna. yana terkedu jap. bile mak yana dah bagi buku ASB tu, tandanya yana dah cukup dewasa. dan mak dah betol-betol yakin nak lepaskan yana. tapi yana tak ambik pon. yana mintak mak simpankan dulu. tak selamat nak bawak g kolej. yana cakap kat mak, nanti yana dah nak kawen, yana ambik buku tu. jangan tanye kenapa. yana ade sebab yana sendiri. hii




kalau dulu, bile lepak ngan mak & angah, terutama pas makan mesti borak-borak sal cerita kat asrama, cerita kengkawan. tapi sekarang dah tak. banyak borak sal masa depan. sal pakwe. sal kawen. sal muslimah. dan banyak nasihat yang mak bagi. same juga bile borak ngan abah. mak ngan abah selalu cakap, cari suami yang boleh jadi imam untuk keluarga. & abah cakap, bakal suami mesti pandai tajwid. haaa ~ dengar tuh incik hubby !  abah ngan mak juga pesan kat yana, jaga aurat, jaga kelakuan. syurga neraka abah depends on his children. yana terdiam masa tu. dah banyak dosa yana bagi kat abah. kesian abah. 





mak ade pesan, dah keje nanti kena pandai urus kewangan. bahagikan antara yang penting dengan yang tak penting. jangan terlalu ikutkan hati. same jugak bile dah kawen. jangan boros. mak cakap, minimumkan belanja kawen. nanti dah ade anak, tau la azabnye belanja yang banyak.

dan banyak lagi la pesanan mak ngan abah. tak tertulis kot kat sini. terima kasih,mak,abah sebab bersusah payah besarkan along dan adik2. tak terbalas segala jasa mak abah. sayang mak abah.



2 comments:

  1. iyuuuuu :) kita sama baya!
    hihihi..

    sama la kita..smua keputusan discus ngn family..:)

    bangga ad maa mcm ibu sya. hihhihi..

    khwen?? yana nk khwen umur berapa?? hihi
    saya kena tggu hbis dgree dulu itu pun blm tentu maa bg khwen..hihih

    ReplyDelete
  2. hiii ~
    bile nak kawen? rahsia..hehe
    xcepat x lambat :)

    ReplyDelete

 

Puan Yana Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork